Persistent Identifier
|
doi:10.18710/RBBHO6 |
Publication Date
|
2019-02-18 |
Title
| Trivsel i Tromsø |
Author
| Egeberg, Gunstein (UiT The Arctic University of Norway)
Thorvaldsen, Steinar (UiT The Arctic University of Norway)
Rønning, John (UiT The Arctic University of Norway) |
Point of Contact
|
Use email button above to contact.
Thorvaldsen, Steinar (UiT The Arctic University of Norway) |
Description
| Trivsel i Tromsø (Well-Being in Tromsø).
Elevrelasjoners betydning for trivsel og livskvalitet.
Hvilken betydning har de digitale relasjoner?
Et felles forskningsprosjekt mellom Universitetet i Tromsø og skoler i Tromsø kommune 2012-2018.
Hensikten med dette prosjektet er å knytte forskeren, lærerstudenten og skolen sammen, og slik bidra til at forskningsbasert kunnskap utvikles og tas i aktiv bruk. Mer spesifikk kunnskap om hvordan ulike trivselsfaktorer faktisk spiller inn hos elevene vil, ved siden av å være av interesse i seg selv, være av grunnleggende betydning for tiltak og forandringer. Prosjektet fokuserer generelt på elevenes sosiale relasjoner i barne- og ungdomsskolen. Mer spesifikt undersøker studien mønstre i sosial atferd mellom elevene, inklusive mobbing og digital mobbing. De digitale relasjoner er nye fenomener som vi foreløpig ikke vet så mye om. Både elever i 4.-10. klasse, deres foreldre og deres lærere deltok i prosjektet. Pilotfasen av prosjektet ble først gjennomført ved en av skole i Tromsø, og hovedprosjektet startet i 2013 med 6 skoler. Det ble fra høsten 2015 utvidet til 7 skoler (Bjerkaker, Sommerlyst, Slettelva, Storelva, Workinnmarka, Gyllenborg og Fagereng), og er tilknyttet universitetsskoleprosjektet i Tromsø. Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) ved Universitetet i Tromsø er ansvarlig for studien. Den er godkjent av REK-Nord. Prosjektet samarbeider med Senter for Fremragende Lærerutdanning (ProTed). Innsamling av data fra skolene ble avsluttet våren 2018, men analysen av datamaterialet vil fortsette noen år framover.
De tre spørreskjema som benyttes i studien er: Kindl, Mitt liv i skolen+ og SDQ. (2019-02-13) |
Subject
| Medicine, Health and Life Sciences; Social Sciences |
Keyword
| Bullying
Harassment
Quality of life
Mental health
Longitudinal
Cyber bullying
School
Parent
Teacher
Student |
Related Publication
| Thorvaldsen, S., Westgren, B. B., Egeberg, G., & Rønning, J. A. (2018). Mobbing, digital mobbing og psykisk helse hos barn og unge i Tromsø. Tidsskriftet Norges Barnevern, 95(2–3), 128–142. https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2018-02-03-05 doi: 10.18261/ISSN.1891-1838-2018-02-03-05 https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2018-02-03-05
Rønning, J.A., Thorvaldsen, S., Egeberg, G. (2017). Well-Being in an Arctic City. Designing a Longitudinal Study on Student Relationships and Perceived Quality of Life. In: Latola, K., Savela, H. (eds) The Interconnected Arctic — UArctic Congress 2016. Springer Polar Sciences. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-57532-2_19 doi: 10.1007/978-3-319-57532-2_19 https://doi.org/10.1007/978-3-319-57532-2_19
Egeberg, G., Thorvaldsen, S., Rønning, J.A. (2016). The Impact of Cyberbullying and Cyber Harassment on Academic Achievement. In: Elstad, E. (eds) Digital Expectations and Experiences in Education. SensePublishers, Rotterdam. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-648-4_11 doi: 10.1007/978-94-6300-648-4_11 https://doi.org/10.1007/978-94-6300-648-4_11
Thorvaldsen, S., Stenseth, AM., Egeberg, G., Pettersen, G.O., Rønning, J.A. (2016). Cyber Harassment and Quality of Life1. In: Elstad, E. (eds) Digital Expectations and Experiences in Education. SensePublishers, Rotterdam. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-648-4_10 doi: 10.1007/978-94-6300-648-4_10 https://doi.org/10.1007/978-94-6300-648-4_10 |
Language
| English |
Producer
| UiT The Arctic University of Norway (UiT) https://en.uit.no/ |
Funding Information
| UiT The Arctic University of Norway: 453944 |
Distributor
| UiT The Arctic University of Norway (UiT The Arctic University of Norway) https://dataverse.no/dataverse/uit |
Depositor
| Egeberg, Gunstein |
Deposit Date
| 2019-02-13 |